Intervju s voditeljicom poslovnice turističke agencije Chili tours

Pročitajte kratki intervju s voditeljicom poslovnice Chili toursa - Helenom Buljan i saznajte kako je to raditi u turističkoj agenciji.

Kakav je posao voditelja poslovnice turističke agencije?

U pravilu, voditelj poslovnice (ili poslovanja) mora znati sve što se s poslovnicom događa, pratiti financijske rezultate, zahtjeve tržišta, profitabilnost, rješavati probleme, proučavati konkurenciju i stanje kod poslovnih partnera, osmišljavati strategije i brinuti da sve bude u svoje vrijeme na svome mjestu. Kada je ta poslovnica odnosno turistička agencija tvoja onda se tu još dodaju i operativni poslovi kreiranja putovanja i odgovaranja na upite/rezervacije, briga o ključnim kupcima, praćenje rezervacija, poznavanje marketinga i kreiranje marketinških strategija, poslovna putovanja, istraživanje novih destinacija, pisanje blogova. Jednom rečenicom: moraš znati sve!

Kakva Vam je bila protekla poslovna godina? Je li tržište putovanja u rastu ili u opadanju?

Chilitours Dubai

Putovanja nikada nisu bila dostupnija. Nekada je bilo nezamislivo kao student kupiti avionsku kartu. Danas si to svatko može priuštiti, a na turističkim agencijama je da se prilagode novim turističkim trendovima.

Protekla godina nam je ponovo bila u znaku rasta kao i svaka prethodna. Prihodi su nam se u 2018. g. u odnosu na 2017. povećali za otprilike milijun kuna te su u 2018. iznosili cca 3,5 milijuna kuna što je moguće provjeriti u sudskom registru. Za tekuću godinu očekujemo naredno povećanje prihoda. Vidimo i da naše partnerske agencije također održavaju povećanje prihoda tako da možemo zaključiti da je tržište putovanja sve bolje, ljudi sve više putuju i turističke agencije sve bolje posluju.

Nedavno ste proslaviti i svoju petu godinu poslovanja. Kako gledate unazad na tih pet godina?

Tako je, da. Imali smo odličan party za petu godišnjicu gdje su nam došli svi poslovni partneri koje već gledamo kao prijatelje. Jako smo se lijepo proveli.

Prvih pet godina je bilo u najmanju ruku vrlo šaroliko. Početak je bio težak, ali svaki uporan trud se na kraju isplati. Muž (tada zaručnik) i ja smo bili dovoljno mladi i vrijeme je bilo na našoj strani da pokušamo i upustimo se u taj rizik. I, hvala Bogu, uspjeli smo. U tih pet godina smo se oženili, dobili sina, posao je s vremenom jako dobro krenuo i sve se nekako lijepo posložilo. Jako smo sretni.

Zašto volite svoj posao, što biste poručili ljudima o čemu ovisi zadovoljstvo na poslu?

Uvijek kažem da je ovaj posao odabrao nas, a ne mi njega. Činjenica da prilikom otvaranja turističke agencije nismo imali nikakvog iskustva u turizmu i turističkoj djelatnosti je dovoljno luda sama po sebi. Zašto volim svoj posao? Volim razmišljati o putovanjima, volim istraživati destinacije, volim biti vodič na putovanju. Sve me to ispunjava. Plaća je samo bonus. :)

No, zadovoljstvo na poslu svatko mora definirati za sebe i krenuti od toga što ga čini sretnim, što ga ispunjava. Je li to velika plaća, jesu li to slobodni dani, rad od kuće, dodatni neki poslovni gadgeti tipa mobitel, laptop, službeni auto, je li to pozitivna organizacijska kultura. Osobno sam motivirana usrećivanjem drugih i kada usred dana ili noći dobijem poruku na whatsapp ili e-mail s vrhunskim fotkama i zahvalama od svojih putnika, to me baš jako razveseli.

Često danas ljudi sami organiziraju putovanja. Znači li to početak kraja turističkim agencijama?

U zadnje vrijeme imam osjećaj da ljudi koji sami organiziraju putovanja imaju veliku odbojnost, čak bi se usudila reći dozu netrpeljivosti prema turističkim agencijama. Kao da su se u njima neki dosta razočarali. Što mi je žao čuti. Razumijem ljude koji jednostavno vole biti organizatori i isplanirati si cijelu turu. Nemam apsolutno ništa protiv. Ali ne volim kada po portalima i raznim stranicama čitam dozu mržnje prema agencijama zbog skupljeg agencijskog aranžmana od onog kojega si ljudi sami isplaniraju. Pa naravno, i kava je skuplja u kafiću nego kada si ju sam skuhaš doma. Iskreno se nadam da cijena putovanja nije i ne može biti jedini kriterij odluke o (ne)kupnji. Inače bi svi bili kuhari, majstori, automehaničari, slikari, ne daj Bože piloti i sve bi radili sami jer je jeftinije. Turistička agencija mora pružiti sigurnost, savjetovanje, informiranje putnika. Ona stavlja na raspolaganje svoje vrijeme koje troši organizirajući aranžmane (pogotovo one "a la carte"), a istodobno bolje poznaje destinaciju, pruža back up tijekom cijelog putovanja i osigurava dodatne usluge nakon što joj putnik povjeri svoj novac. Prodaja ne završava u trenutku kada putniku uzmeš novac. Tada tek počinje.

Mislim da ono što ljude odbija od turističkih agencija je izgubljena vjera u poštene ljude, što se preslikalo s generalnog stanja uma hrvatskog naroda. Ta se slika treba promjeniti. A sudeći po našim dosadašnjim putnicima, mogu reći da smo mi na dobrom putu.

Nedavno smo svjedočili propasti tržišnog lidera Kompas, a sada je propao i tzv. svjetski div Thomas Cook. Kako gledate na takve situacije? Ulijeva li Vam to strah za budućnost Vašeg poslovanja?

Žao mi je što dolazi do takvih drastičnih propasti gdje na tisuće ljudi (putnika) ostane "na cjedilu". Teško je u tako velikim kompanijama ne predvidjeti kraj. Kada krene gomilanje dugova, situacija je već davno prije postala alarmantna. I kraj treba znati planirati i upravljati njime na način da se minimizira šteta prema putnicima, zaposlenicima i dobavljačima. I kapetan broda koji tone zadnji izlazi s broda, je li tako? Vjerujem da pretjerano i naglo širenje poslovanja nikada nije dobro. Naravno, uvijek treba težiti boljem, ali prevelike apetite treba znati ukrotiti, a odluke donositi racionalno i u granicama svojih mogućnosti.

Propasti velikih turističkih kompanija svakako nije dobro za stabilnost tržišta, međutim nemam strah za budućnost Chili toursa. Vjerujem da poštenje i skromnost igraju veliku ulogu za opstanak i daljnji rast i razvoj. Likvidnost također mora biti uvijek osigurana, a važan je i pametan odabir poslovnih partnera.

Što čini razliku između poštene i nepoštene turističke agencije? Nije li svakome u interesu maksimalna zarada?

Naravno, profit je uvijek glavni cilj kojemu svako poduzeće teži. U tome nema ništa loše. Ali sredstva kojima se došlo do toga cilja moraju biti fer. Jedino tako se može dugoročno opstati. Ljudi vide razliku. Često puta nam se u poslovnicu vrate potencijalni putnici i kažu da su upravo bili u još nekoliko agencija u našem krugu, ali da nama žele povjeriti svoj novac zbog pouzdanja koje im ulijevamo. Hoću reći, ljudi kuže razliku između iskrenog i umjetnog, dobronamjernog agenta koji će ti dati pravi savjet i onog koji će ti reći ono što želiš čuti samo da nešto proda. Ne kažem da su sve druge agencije/agenti takvi. Dapače, osobno bih povjerila nekima od njih da mi organiziraju putovanje jer znam njihovo iskustvo, znanje i predanost poslu.

Imate li neki vlastiti moto? Kako biti pošten i uspjeti u Hrvatskoj?

Dobro se dobrim vraća. Totalni klišej, znam, ali do sada se pokazalo da je baš to ono za čime ljudi čeznu. Za dobrim ljudima, za dobrim djelima. Puno nam ljudi kaže: "Vidjet ćete vi još, još ste mladi, ljudi su pokvareni, pokušat će vas prevariti!". Žalosno je što nam je stvarno jako puno ljudi to reklo, međutim, mi se i dalje trudimo biti "naivni". Za toliko putnika već možemo reći da su nam kao prijatelji, toliko dobivamo lijepih povratnih informacija. I što se više potrudiš, to više ljudi cijene tvoj trud. Ja tako osjećam, a moj osjećaj me do sada nikada nije prevario.

Ne želim uopće stavljati na suprotnu stranu poštenje i Hrvatsku. U Hrvatskoj ima jako puno poštenih i uspješnih biznismena (mislim i na žene), a mogu početi od naših poslovnih partnera, također turističkih agencija, za koje znam da su svojim trudom došle tu gdje jesu danas, a koje su nam ujedno i uzor. Samo pozitiva.

Kako izgleda Vaša poslovna godina? Putujete li često i koliko radite dnevno?

Protekle dvije,tri godine su baš bile u znaku putovanja. Gotovo svaki mjesec u prosjeku smo negdje otputovali. Valencija, Andaluzija, Sicilija, Malta, Sardinija, Kalabrija, grčki otoci svake godine, osobno sam i vodič za Dubai u kojem sam i više puta godišnje. Evo sad čekamo i drugu bebu pa ćemo vjerojatno malo usporiti s osobnim putovanjima, ali zato ćemo više vremena posvetiti našim putnicima i planiranju daljnjeg rasta. Što se tiče rada, ne brojim radne sate dnevno. Službeno radim osam, neslužbeno 24 sata. :)

Stvara li Vam to stres?

Nikada. Ne znam jesam li u životu ikada imala manje stresa. Vlastiti biznis je nešto najbolje na svijetu.

Kažete da ste vodič za Dubai. Zašto baš ta destinacija?

Vodila sam i druge ture, ali Dubai je nekako "moja beba". Volim taj grad, volim sigurnost koju pruža i volim što me svaki put iznenadi nečim novim. Čudesno je što čovjek može stvoriti u 20-ak godina iz obične pustinje. Zato svi putnici koji ga posjete ostanu oduševljeni.

Što biste poručili budućim putnicima?

Uh, puno toga. Ali možda najvažnije je da odlaze na putovanje dobrog raspoloženja jer o tome najviše ovisi doživljaj nove destinacije. Ako si grintav i uvijek nešto kukaš, takvo će ti biti i putovanje i uvijek ćeš tražiti ono što nije dobro. Brige i probleme treba ostaviti doma i krenuti na putovanje s osmijehom na licu i otvorenošću za upoznavanje svega (i dobrog i lošeg) što destinacija pruža. Jer nigdje ne teče med i mlijeko i svaka zemlja se suočava s određenim problemima. Krenite otvorenog uma jer svako putovanje je i učenje i zabava.

A što biste poručili ljudima koji žele pokrenuti vlastiti biznis?

Skromnost i upornost prije svega. Ukoliko imate bilo kakvu ideju, pokušajte ju realizirati. Pogotovo ako će Vas to usrećiti. Jer Vaša sreća odrazit će se i na druge ljude. I ponavljam, budite skromni!

Intervju s direktorom Chili toursa

"Moguće je jesti janjetinu i škampe s istog tanjura, a toaletni papir ne može se svugdje bacati u wc školjku." Pročitajte intervju s direktorom Chili toursa o...

Intervju s voditeljicom poslovnice turističke agencije Chili tours

Pročitajte kratki intervju s voditeljicom poslovnice Chili toursa - Helenom Buljan i saznajte kako je to raditi u turističkoj agenciji. Kakav je posao voditelja...

Chili tours proglašem najboljim malim partnerom 2015. godine

I ove godine, jedna od vodećih turističkih agencija u Hrvatskoj - Atlas, dodijelio je nagrade za najbolje partnere u kategoriji malih i srednjih turističkih age...